Postup při dopravní nehodě

I. Nehoda v ČR

Jak postupovat krok za krokem?

  1. Zajistěte místo nehody (zapněte varovná světla, oblečte si výstražnou vestu, umístěte výstražný trojúhelník…).
  2. Došlo-li ke zranění osob, poskytněte první pomoc a přivolejte záchrannou službu (112, 155), Policii (112, 158) a v případě potřeby hasiče (150).
  3. Policii (112, 158) volejte také v případech, kdy:
    • škoda na vozidle přesáhla 100 000,-Kč, nebo pokud si nejste jistí výší škody;
    • neshodnete-li se s ostatními účastníky nehody na míře zavinění;
    • vznikla-li škoda na majetku třetí osoby (svodidla, pouliční osvětlení, semafor apod.);
    • došlo-li při střetu se zvěří k usmrcení zvířete;
    • pokud je některý z účastníků pod vlivem alkoholu nebo jiných omamných látek;
    • jestliže některý účastník nehody odmítá podepsat „Záznam o dopravní nehodě“;
    • při poškození vozidla vzbuzující podezření z trestného činu (vloupání nebo pokus o vloupání do vozidla, vandalismus, odcizení vozidla, nebo jeho částí);
    • protokol sepsaný Policií podepište pouze tehdy, pokud souhlasíte s jeho zněním;
    • nesouhlasíte-li, uveďte do protokolu své vlastní vyjádření či námitky proti postupu Policie ČR, nebo pokud Policie odmítne přijet, zapište si datum, čas, jméno a služební číslo osoby, se kterou jste telefonicky hovořili – tyto údaje následně uveďte do záznamu o dopravní nehodě;
    • je-li nehoda šetřena Policií, přes on-line formulář Hlášení pojistné události nám prosím zašlete všechny kopie dokumentů, které jste obdrželi, včetně dokumentů, které vám přijdou v průběhu vyšetřování či po jeho ukončení (např. Úřední záznam, Odložení věci, Ukončení pátrání apod.). Prosím, nepodceňujte tyto administrativní úkony, pro efektivní vyřešení celé události a minimalizaci vašich nákladů je důležité, abychom vše řádně doložili.
    •  
  4. Doporučujeme si udělat vlastní fotodokumentaci situace vozidel po nehodě, včetně registračních značek vozidel a detailů poškození vozidel.
  1. Vždy vyplňte Záznam o dopravní nehodě: (vyplňte i v případě, je-li nehoda šetřena Policií)
    • snažte se uvést co nejvíce informací, dokud je máte v čerstvé paměti;
    • vyplňte hlavně datum, čas a přesné místo nehody;
    • uveďte popis průběhu nehody (nestačí-li pro popis průběhu nehody sloupec 12 „Okolnosti nehody“, popište děj nehody ve sloupci 14 „Vlastní poznámky“ nebo do sloupce 13 „Nákres nehody…“, případně volnou formou v e-mailu);
    • napište přesný popis poškození na vozidlech zúčastněných na nehodě;
    • nakreslete plánek nehody;
    • nezapomeňte na podpisy účastníků nehody a v případě jasného zavinění doplňte do příslušných kolonek, kdo je viníkem a kdo poškozeným.
  2. Pokud je vozidlo nepojízdné, nebo nesplňuje podmínky pro provoz na pozemních komunikacích, kontaktujte Raiffeisen – Leasing Asistenci na tel.: +420 292 292 227, která vám poskytne pomoc v rozsahu sjednaném v leasingové smlouvě. Nemáte-li v leasingové smlouvě sjednánu Raiffeisen – Leasing Asistenci, můžete si s touto asistencí domluvit odtah nebo jinou službu, kterou pak budete muset asistenci uhradit. Další možností je využít asistenci dle rozsahu vašeho pojištění POV nebo HAV.
  3. Nakonec nám prosím veškeré dostupné podklady k nehodě zašlete přes on-line formulář Hlášení pojistné události, vč. kopie vašeho řidičského průkazu. My pojistnou událost nahlásíme a zašleme vám číslo pojistné události a další postup pro opravu vozidla.


II. Nehoda v zahraničí

Jak postupovat krok za krokem?

  1. Zajistěte místo nehody (zapněte varovná světla, oblečte si výstražnou vestu, umístěte výstražný trojúhelník…).
  2. Došlo-li ke zranění osob, poskytněte první pomoc a zavolejte na univerzální nouzové číslo 112.
  3. V případech stanovených zákonem dané země oznamte nehodu Policii. Přivolání či nepřivolání Policie se vždy řídí právním předpisem země, ve které k dopravní nehodě došlo.
  4. Policejní protokol podepište pouze v tom případě, že zcela souhlasíte s jeho zněním. V opačném případě do něj uveďte své vlastní vyjádření o nehodě. I v zahraničí pište česky. Při případném výslechu máte navíc jako cizinec právo na tlumočníka.
  1. Doporučujeme udělat si vlastní fotodokumentaci situace vozidel po nehodě, včetně registračních značek vozidel, detailů poškození vozidel, dále kopii povinného ručení a kopii osvědčení o registraci vozidla (s VIN kódy) účastníků nehody (zvláště v případě, že jste poškozený a pojistná událost je řešena z povinného ručení protistrany).
  2. Vždy vyplňte Záznam o dopravní nehodě: (vyplňte i v případě, je-li nehoda šetřena Policií)
    • snažte se uvést co nejvíce informací, dokud je máte čerstvě v paměti;
    • vyplňte hlavně datum, čas a přesné místo nehody;
    • uveďte popis průběhu nehody (nestačí-li pro popis průběhu nehody sloupec 12 „Okolnosti nehody“, popište děj nehody ve sloupci 14 „Vlastní poznámky“ nebo do sloupce 13 „Nákres nehody…“, případně volnou formou v e-mailu);
    • napište přesný popis poškození na vozidlech zúčastněných na nehodě;
    • nakreslete plánek nehody;
    • nezapomeňte na podpisy účastníků nehody a v případě jasného zavinění doplňte do příslušných kolonek, kdo je viníkem a kdo poškozeným.
  3. Pokud je vozidlo nepojízdné, nebo nesplňuje podmínky pro provoz na pozemních komunikacích, kontaktujte Raiffeisen – Leasing Asistenci na tel.: +420 292 292 227, která vám poskytne pomoc v rozsahu sjednaném v leasingové smlouvě. Nemáte-li v leasingové smlouvě sjednánu Raiffeisen – Leasing Asistenci, můžete si s touto asistencí domluvit odtah nebo jinou službu, kterou pak budete muset asistenci uhradit. Další možností je využít asistenci dle rozsahu vašeho pojištění POV nebo HAV.
  4. Nakonec nám prosím veškeré dostupné podklady k nehodě zašlete přes on-line formulář Hlášení pojistné události, vč. kopie vašeho řidičského průkazu. My pojistnou událost nahlásíme a zašleme vám číslo pojistné události a další postup pro opravu vozidla.

U zahraničních pojistných událostí rozhoduje o případné opravě v České republice daná pojišťovna individuálně, a to dle rozsahu opravy a vzdálenosti poškozeného vozidla od hranice s Českou republikou.

III. Pouze poškození vozidla leasingového nájemce

Tento postup se týká poškození, které si způsobil řidič pouze na svém vozidle.

  1. Policii (112, 158) volejte v případech, kdy:
    • škoda na vozidle přesáhla 100 000,-Kč, nebo pokud si nejste jistí výší škody;
    • vznikla-li škoda na majetku třetí osoby (svodidla, pouliční osvětlení, semafor apod.);
    • při poškození vozidla vzbuzující podezření z trestného činu (vloupání nebo pokus o vloupání do vozidla, vandalismus, odcizení vozidla, nebo jeho částí);
    • protokol sepsaný Policií podepište pouze tehdy, pokud souhlasíte s jeho zněním;
    • nesouhlasíte-li, uveďte do protokolu své vlastní vyjádření či námitky proti postupu Policie (i v zahraničí pište česky), pokud Policie odmítne přijet, zapište si datum, čas, jméno a služební číslo osoby, se kterou jste telefonicky hovořili – tyto údaje následně uveďte do záznamu o dopravní nehodě;
    • ve všech ostatních případech stačí vyplnit a podepsat „Záznam o dopravní nehodě“.
  2. Doporučujeme udělat si vlastní fotodokumentaci situace vozidla po nehodě, včetně registračních značek vozidel, detailů poškození vozidla.
  3. Zašlete nám řádně vyplněný a podepsaný „Záznam o dopravní nehodě“, včetně nákresu nehody. Bylo-li poškození hlášeno Policii, zašlete nám oficiální protokol se všemi přílohami. Dále přidejte kopii řidičského průkazu řidiče (z obou stran). Pro nahlášení můžete využít on-line formulář Hlášení pojistné události.
  4. V případě, že máte preferovaný autoservis, do poznámky nezapomeňte napsat: název, adresu a kontakt na autoservis, kde bude vozidlo opraveno (můžete zaslat i později), nebo kam bylo poškozené vozidlo odtaženo.

My následně pojistnou událost nahlásíme a zašleme vám číslo pojistné události a další postup pro opravu vozidla, kterou si domluvíte v autorizovaném servisu dle značky vašeho vozidla.

IV. Střet vozidla se zvěří

Tento postup se uplatní v případě, že na vašem vozidle došlo ke škodě v důsledku střetu se zvěří. Za střet se zvěří se považuje pád či náraz zvířete do vozidla, případně poškození části vozidla zvířetem.

Jak postupovat krok za krokem?

  1. Zajistěte místo nehody (zapněte varovná světla, oblečte si výstražnou vestu, umístěte výstražný trojúhelník…).
  2. Došlo-li ke zranění osob, poskytněte první pomoc a přivolejte záchrannou službu (112, 155), Policii (112, 158) a v případě potřeby hasiče (150).
  3. Policii (112, 158) volejte také v případech, kdy:
    • škoda na vozidle přesáhla 100 000,-Kč, nebo pokud si nejste jistí výší škody;
    • neshodnete-li se s ostatními účastníky nehody na míře zavinění;
    • vznikla-li škoda na majetku třetí osoby (svodidla, pouliční osvětlení, semafor apod.);
    • došlo-li při střetu se zvěří k usmrcení zvířete;
    • pokud je některý z účastníků pod vlivem alkoholu nebo jiných omamných látek;
    • jestliže některý účastník nehody odmítá podepsat „Záznam o dopravní nehodě“;
    • při poškození vozidla vzbuzující podezření z trestného činu (vloupání nebo pokus o vloupání do vozidla, vandalismus, odcizení vozidla, nebo jeho částí);
    • protokol sepsaný Policií podepište pouze tehdy, pokud souhlasíte s jeho zněním;
    • nesouhlasíte-li, uveďte do protokolu své vlastní vyjádření či námitky proti postupu Policie (i v zahraničí pište česky), nebo pokud Policie odmítne přijet, zapište si datum, čas, jméno a služební číslo osoby, se kterou jste telefonicky hovořili – tyto údaje následně uveďte do záznamu o dopravní nehodě.
  1. Doporučujeme udělat si vlastní fotodokumentaci situace vozidel po nehodě, včetně registračních značek vozidel a detailů poškození vozidel.
  1. Vždy vyplňte Záznam o dopravní nehodě: (vyplňte i v případě, je-li nehoda šetřena Policií)
    • snažte se uvést co nejvíce informací, dokud je máte čerstvě v paměti;
    • vyplňte hlavně datum, čas a přesné místo nehody;
    • uveďte popis průběhu nehody (nestačí-li pro popis průběhu nehody sloupec 12 „Okolnosti nehody“, popište děj nehody ve sloupci 14 „Vlastní poznámky“ nebo do sloupce 13 „Nákres nehody…“, případně volnou formou v e-mailu);
    • napište přesný popis poškození na vozidlech zúčastněných na nehodě;
    • nakreslete plánek nehody;
    • nezapomeňte na podpisy účastníků nehody a v případě jasného zavinění doplňte do příslušných kolonek, kdo je viníkem a kdo poškozeným.
  2. Pokud je vozidlo nepojízdné, nebo nesplňuje podmínky pro provoz na pozemních komunikacích, kontaktujte Raiffeisen – Leasing Asistenci na tel.: +420 292 292 227, která vám poskytne pomoc v rozsahu sjednaném v leasingové smlouvě. Nemáte-li v leasingové smlouvě sjednánu Raiffeisen – Leasing Asistenci, můžete si s touto asistencí domluvit odtah nebo jinou službu, kterou pak budete muset asistenci uhradit. Další možností je využít asistenci dle rozsahu vašeho pojištění POV nebo HAV.
  3. Nakonec nám prosím veškeré dostupné podklady k nehodě zašlete přes on-line formulář Hlášení pojistné události, vč. kopie vašeho řidičského průkazu. My pojistnou událost nahlásíme a zašleme vám číslo pojistné události a další postup pro opravu vozidla.


V. Odcizení vozidla a vandalismus

V případě odcizení vozidla, nebo i pouze jeho částí, případně při poškození vozidla neznámým pachatelem, kontaktujte vždy Policii a sepsaný „Protokol Policie“ spolu s kopiemi ostatních dokumentů, které jste obdrželi, včetně dokumentů, které vám přijdou v průběhu vyšetřování či po jeho ukončení (např. Úřední záznam, Odložení věci, Ukončení pátrání apod.) nám prosím zašlete přes on-line formulář Hlášení pojistné události. Prosím, nepodceňujte tyto administrativní úkony, pro efektivní vyřešení celé události a minimalizaci vašich nákladů je důležité, abychom vše řádně doložili.

My pojistnou událost nahlásíme a zašleme vám číslo pojistné události a další postup pro opravu vozidla, kterou si domluvte v autorizovaném servisu dle značky vašeho vozidla.

VI. Živel

V případě poškození vozidla požárem, výbuchem, úderem blesku, krupobitím, povodní, záplavou, vichřicí a podobnou událostí nám o ní prosím zašlete informace přes on-line formulář Hlášení pojistné události.

My pojistnou událost nahlásíme a zašleme vám číslo pojistné události a další postup pro opravu vozidla, kterou si domluvte v autorizovaném servisu dle značky vašeho vozidla.

VII. Poškození čelního skla a obvodových skel vozidla

  1. Nahlášení poškození připojištěného čelního (obvodového) skla na příslušnou pojišťovnu za vás provádíme vždy my. Pokud jste přeci jen pojistnou událost pojišťovně nahlásili, postupujte dále jako při novém hlášení a do poznámky formuláře nám napište, že jste událost pojišťovně již hlásili. Dál nám prosím napište číslo pojistné události a pojišťovnu, která událost řeší.
  2. Máte-li poškozeno jiné než čelní sklo a zároveň máte ve smlouvě sjednáno připojištění obvodových skel, je možné níže uvedeným způsobem nahlásit i poškození ostatních skel.
  3. V případě poškození skla vandalem, prosím využijte tento postup.
  4. Pro nahlášení pojistné události vyplňte prosím tento on-line formulář Hlášení pojistné události a připravte si fotografii nebo sken vašeho řidičského průkazu ke vložení k on-line formuláři.
  5. Po nahlášení vás bude do 24 hodin kontaktovat náš smluvní partner, ohledně termínu opravy/výměny poškozených skel.

cs_CZ